-->
צרו קשר ותתחילו לתכנן את החלום
צרו קשר ותתחילו לתכנן את החלום
מעדיפים בטלפון?
חייגו לתיאום פגישה.
03-5354449
או כתבו לנו (הודעות טקסט בלבד):
צרו קשר
משרדי קמפוס פתוחים בין השעות 09:00 ל 18:00
נווטו אלינו בוויז
דרכי הגעה נוספות
לקבלת מידע חינם מיועץ קמפוס לימודים מלאו את הטופס.
שדות המסומנים בכוכבים הינם שדות חובה.

    עמוד הבית > מאמרים וכתבות > התניידות ואמצעי תחבורה באיטליה

    התניידות ואמצעי תחבורה באיטליה

    מאת: הילה רוזנטל

    התניידות ואמצעי תחבורה באיטליה התניידות ואמצעי תחבורה באיטליה

    המדריך הבא ייפרט את אמצעי התחבורה העיקריים באיטליה באופן כללי ובערים המרכזיות באופן פרטני. תחילה ייפורטו אמצעי התחבורה הארציים (כבישים, רכבות, נמלי תעופה, נמלי ים וחברות תעופה). לאחר מכן ייפורטו אמצעי התחבורה העירוניים בערים בהן מצויה אוכלוסיה גדולה של סטודנטים ישראלים. לסיום המדריך, מצורף הסבר על רשינות הנהיגה באיטליה והתהליך הנדרש על מנת להוציא רישון נהיגה באיטליה לבעלי רישיון ישראלי וגם למי שאינו בעל רישיון
    כלל.

    אמצעי תחבורה לאומיים באיטליה

    כבישים ואוטסטרדות

    מערכת הכבישים הבינעירונית באיטליה מחולקת לכבישים ציבוריים וכבישי אגרה פרטיים. סימון הכבישים הוא פשוט. לכל כביש יש מספר כאשר לפניו מופיעה אות אחת או שתיים. כבישי האגרה והכבישים המובילים אליהם (Racordo Autostradale) תמיד ייסומנו באות A. לדוגמא, האוטוסטרדה מילאנו – נאפולי היא האוטוסטרדה A1, האוטוסטרדה מילאנו – ג'נובה היא A7 וכן הלאה.

    כל צירוף אותיות אחר לפני מספר הכביש מעיד על כביש ציבורי. הצירופים הקיימים הם יחסית רבים אך רובם הגדול הוא SS  (Strada statale) או SP (Strada provinciale). לדוגמא, הכביש פאביה-מילאנו הוא SS35. באיטליה מופעלים 473,067 ק"מ של כבישים בינעירוניים ציבוריים.

    כבישי האגרה הם, באופן טבעי, הדרך המהירה והיעילה ביותר בזמן התניידות ברכב. הכבישים מופעלם על ידי חברת Autostrade S.p.A אשר מפעילה באיטליה 6,621 ק"מ של כבישי אגרה נכון לזמן כתיבת המדריך. המהירות המותרת במירב הכבישים היא 150 קמ"ש (בחלקם המהירות המירבית המותרת יורדת ל-130 קמ"ש), אך המהירות המירבית בפועל עומדת על סביבות ה-180 קמ"ש. המהירות המותרת בכבישים הבינעירוניים  הציבוריים משתנה מכביש לכביש והיא נעה בין 70 ל-110 קמ"ש.

    התשלום בכביש האגרה אפשרי בשלוש צורות שונות – תשלום במזומן, תשלום על ידי כרטיס מגנטי ViaCard או התקנת קורא אלקטרוני ברכב ושליחת החיוב לבית הלקוח בשם TELEPASS. בכל תחנת אגרה ישנם שלטים מעל לביתנים השונים אשר מעידים על אופי התשלום בביתן. שימו לב לגשת עם הרכב לביתן עם אופן התשלום הרצוי לכם על מנת לא להיתקע בתחנה ולגרום לעצירת התנועה. באופן טבעי, התשלום במזומן הוא השיטה הנוחה ביותר ללקוחות מזדמנים. 

    האגרה בכבישי האגרה לא זולה, אך עומדת בגדר הסביר. העלות למקטע של 400 ק"מ היא בערך 15 אירו ללקוחות מזדמנים. 

    בכבישי האגרה ישנן תחנות רבות לעצירה לתדלוק והתרעננות אשר מסומנות תחת השם Area Servizio. בנוסף לכך, כל מספר ק"מ ישנן תחנות עצירה המסומנות
    בשלט SOS, אשר בהן תמצאו טלפון צהוב אשר יקשר אתכם ישירות למרכז החירום של החברה המפעילה את האוטוסטרדה. בכל מקרה של בעיה יש לעצור בתחנות הללו וליצור קשר עם המוקדנית. 
    כיווני הנסיעה בכבישים אינם מסומנים על ידי צפון או דרום בדומה לארץ אלה רק על ידי כיווני ערים. בזמן תכנון נסיעה יש לוודא שאתם יודעים איזה ערים עוברים בדרך על מנת להיות בטוחים בכיוון הנסיעה.

    שימו לב – דלק בנזין נטול עופרת באיטליה נקרא "Benzina verde senza PB"
    סולר נקרא "Disel" או "Gassolio"רכבות

    הרכבת באיטליה היא כלי התחבורה הציבורי ב-ה' הידיעה של איטליה. 
    רשת הרכבות מפותחת ומסועפת מאוד ולרוב האיטלקים זהו כלי התחבורה הציבורי המועדף ביותר. עם למעלה מ-600 מיליון נוסעים כל שנה (יותר ממיליון וחצי נוסעים ביום), 19,319 ק"מ  של מסילות רכבת ו- 63,000 רכבות פעילות, הרכבת
    באיטליה מגיעה ומקשרת כל כפר ונקודה באיטליה לכל נקודה אחרת.
    שירות הרכבות באיטליה מתחלק בין שירות הרכבות המרכזי והגדול
    של  Trenitalia  וחברות רכבת איזוריות פרטיות וקטנות בחלקים מסויימים של
    המדינה.

    שירות הרכבות העיקרי של Trenitalia מחולק, בגדול לשלוש רמות שירות:

    1. רכבות ה-Eurostar: רכבות היורוסטאר מקשרות את 120 הערים הגדולות 
        והחשובות של איטליה בקשר מסילתי מודרני, נוח, מהיר ומדוייק. 
        הרכבות חדישות ונוסעות במהירויות של עד 300 קמ"ש. באופן טבעי מדובר 
        ברכבות היקרות ביותר.

    2. רכבות ה-Intercity , Intercity plus ו- Eurocity: רכבות אלה הן רכבות אשר 
        מבצעות נסיעות בקוים ארוכים. הרכבות ברובן חדשות, ממוזגות ובתצורת תאי   
        ישיבה (6 נוסעים לתא). ההבדל בין האינטרסיטי לאירוסיטי הוא שרכבות 
        האירוסיטי ממשיכות ליעדים מחוץ לאיטליה. לנוסע המחפש נסיעה נוחה במחיר 
        סביר, מדובר בדרך כלל בבחירה הנוחה ביותר.

    3. רכבות ה-Regionale וה-Interegionale: אלה הן הרכבות העממיות והזולות 
        ביותר. רכבות אלה מבצעות נסיעות בקוים קצרים יחסית ולהן תחנות רבות 
        בדרך. 
        לנוסע המחפש את הדרך הזולה ביותר להגיע ממקום למקום – זו הבחירה 
        הנכונה
    על מנת לנסוע ברכבת, יש לרכוש כרטיסים בתחנת הרכבת בדלפקי הכרטיסים או על ידי המכונות האוטומטיות הצהובות המפוזרות בתחנה. בתחנות הרכבת המרכזיות של הערים הגדולות, העובדים בדלפקי הכרטיסים יענדו על דש חולצתם כרטיס זיהוי ובו דגלי מדינות שונות. דגלי המדינות מעידים על השפות בהן שולט אותו עובד רכבת.

    כרטיס הרכבת באיטליה הוא בשביל מקטע נסיעה ולא בשביל נסיעה ספציפית. בהנחה שקניתם כרטיס ולאחר מכן לא נסעתם מסיבה כזו או אחרת, ניתן עדיין להשתמש בכרטיס עד שלושה חודשים מיום הקניה. שימו לב שלפני העליה לרכבת יש לכרטס את הכרטיס במכונות הכירטוס הצהובות המפוזרות ליד הרציפים. מרגע שהכרטיס כורטס, יש לכם 6 שעות להשתמש בו. אי כרטוס מביא לקנס מהכרטיסן בגובה של 40 אירו. לא ניתן לרכוש כרטיסים על הרכבת.

    לכל רכבת באיטליה יש מחלקה ראשונה ומחלקה שניה. המחלקות הראשונות נקיות יותר, חדשות יותר, נוחות יותר ובדרך כלל, לא חסר שם מקום ישיבה. באופן טבעי, כרטיסי המחלקות הראשונות יקרים יותר. ישיבה במחלקה ראשונה עם כרטיס למחלקה שניה גוררת קנס.

    רכבות האינטרסיטי מאפשרות, בזמן הרכישה, להזמין מקום ישיבה מסומן ושמור ללא תוספת מחיר. מומלץ למי שמתוכננת לו נסיעה ארוכה. רכבות האירוסטאר מחייבות מקום ישיבה מסומן ולכן הן מתמלאות במהירות מכיוון שמספר המקומות מוגבל. למי שמתוכננת נסיעה באירוסטאר מומלץ לרכוש כרטיסים מספר ימים מראש.

    נסיעות אשר מופעלות על ידי חברות רכבת איזוריות פרטיות מופעלות באותה הצורה כמו רכבות Trenitalia וכרטיסים יש לרכוש גם כן בדלפקי התחנות או במכונות הכרטיסים הצהובות.

    מאיטליה ניתן לקחת רכבות למדינות השכנות. רכבות יוצאות באופן יום יומי לצרפת, שוויץ, גרמניה, אוסטריה, בלגיה ועוד. שירות נוסף הוא שירות רכבות הלילה אשר מאפשר, לנסיעות ארכות במיוחד (מצפון איטליה לדרום איטליה ולהפך) לקחת רכבת אשר יוצאת אחרי הצהריים ומגיעה ליעדה בבוקר לאחר מכן ומספקת תא עם מיטה ושירותים. השימוש ברכבות אלה הוא בהזמנה מראש בלבד, בדומה לרכבות האירוסטאר. 

    חברת Trenitalia מאפשרת לרכוש כרטיס חבר "Carta Verde" במחיר של כ-30 אירו לשנה אשר נותן הנחה של כ-5 עד 15 אחוז על כל רכישה של כרטיס נסיעה. בנוסף, ישנם כרטיסי "Intercity card" ואת "Club Eurostar" אשר מאפשרים לצבור נקודות על כל נסיעה בקווי הרכבות מהסוג הנ"ל. את הנקודות הללו ניתן לצבור ולהמיר במתנות שונות ובכרטיסי נסיעה.

    נמלי תעופה 
    באיטליה 96 שדות תעופה אשר בין המרכזיים שבינהם יש חיבורים יום יומיים רבים. שני נמלי תעופה מוגדרים כשערי הכניסה הבינלאומיים לאיטליה: שדה התעופה לאונרדו דה-וינצ'י (פיומיצ'ינו) ברומא ושדה התעופה מלפנסה במילאנו. טיסות חברות התעופה הסדירות אל-על ואליטליה מישראל לאיטליה ולהפך נוחתות וממריאות משדות התעופה הללו. בנוסף אליהם, בעוד מספר שדות תעופה ישנן טיסות בינלאומיות (כולל טיסות צ'רטר מישראל): ורונה, טורינו, ונציה, ג'נובה, מילאנו לינטה, רומא צ'אמפינו, בולוניה, ברגמו אוריו אל סריו, קטניה, פיזה, פירנצה, פאלרמו, קאליארי.

    בין שדות התעופה הללו ישנן טיסות פנימיות יומיות של חברות שונות. פירוט נוסף בפרק "חברות תעופה".

    רומא
    הטיסות מישראל נוחתות בשדה התעופה הגדול והמרכזי של העיר שנקרא ליאונרדו דה-וינצ'י (פיומיצ'ינו). נמל התעופה נמצא כ-30 ק"מ מדרום מערב לעיר. הנסיעה ב- leonardo express, רכבת ישירה שמקשרת בין נמל התעופה לתחנת הרכבת המרכזית של רומא Termini, עולה בסביבות ה-8.50 אירו. הרכבת מגיעה לרציפים 25-29 בתחנת Termini וגם יוצאת מהם בדרך לשדה התעופה. 
    הרכבת הראשונה יוצאת מנמל התעופה בשעה 07:37 ולאחר מכן יש רכבת מדי חצי שעה עד לרכבת האחרונה ב-22:37. הרכבת הראשונה מתחנת Termini לכיוון נמל התעופה יוצאת בשעה 6:51 ולאחר מכן מדי חצי שעה עד שעה 21:21. לכו בעקבות השלטים המובילים לתחנת הרכבת מאולם הנוסעים הנכנסים.. 
    שימו לב שישנה רכבת נוספת שיוצאת מנמל התעופה ושעוצרת בתחנות רכבת אחרות ברומא. לרובכם הרכבת הזו לא תועיל מכיוון שהיא לא עוצרת בתחנת Termini ולכן כדאי להתמקד באקספרס. 
    מוניות יוצאות אל העיר מתחנת המוניות שמחוץ לאולם הנוסעים הנכנסים והנסיעה יקרה ולא מומלצת: בסביבות ה-35 אירו אל מרכז העיר, ללא תוספת מטען ותעריף לילה. 
    אם תנחתו דווקא בשדה התעופה צ'אמפינו תוכלו לנסוע באוטובוסים הכחולים של Cotral לתחנת הרכבת התחתית Anagnina ומשם להמשיך ברכבת עד לתחנת  Termini.
     
    מילאנו
    הטיסות מישראל נוחתות בנמל התעופה הראשי של מילאנו, שדה התעופה מלפנסה (Malpensa), שנחשב לאחד משדות התעופה המתקדמים והמשוכללים בעולם. רכבת ישירה, Malpensa Express, מקשרת בין שדה התעופה לתחנת הרכבת|
    קדורנה במרכז מילאנו. הנסיעה לוקחת 40 דקות ועולה 8 אירו. רכבת יוצאת משדה התעופה כל 30 דקות. לוח זמנים מדוייק ניתן למצוא באתר האינטרנט המצורף מטה. 
    ממלפנסה למילאנו עדיף להשתמש בשירות האוטובוסים Malpensa Shuttle
    שיוצא מהרציף מחוץ לאולם הנוסעים הנכנסים כל רבע שעה ישירות לתחנת הרכבת המרכזית במילאנו ה-stazione centrale. 
    נסיעה אורכת כ-50 דקות ועולה כ-5.50 אירו. מניסיון רב, זוהי הדרך המומלצת להגיע אל שדה התעופה מלפנסה וממנו. נסיעה במונית ממלפנסה למרכז מילאנו תעלה בסביבות ה-77 אירו. 

    משדה התעופה מלפנסה קיימים אוטובוסים ישירים לרוב הערים הגדולות בצפון איטליה (טורינו, ברגמו, וארזה, פאביה, ונציה ועוד) על מנת להגיע לרציף האוטובוסים יש לצאת בשער 4 מאולם הנוסעים הנכנסים ולחצות את הכביש. רציפים 11-20. התחנה הסופית של האוטובוס ולוח הזמנים מצויים על העמוד בתחילת כל רציף.
    למילאנו שדה תעופה נוסף בשם לינטה (Linate) הממוקם כ-7 ק"מ מזרחית לעיר. במידה ונחתתם שם יש לצאת מאולם הנוסעים הנכנסים וללכת לרציף האוטובוסים הסמוך. קו האוטובוס 73 ייקח אתכם עד לכיכר סאן-בבילה סמוך לדואומו. בדואומו תוכלו לעלות על קו הרכבת התחתית MM3 (הצהוב) לכיוון MACIACCHINI ולרדת בתחנת Centrale FS שהיא תחנת הרכבת המרכזית. יש להצטייד בכרטיס נסיעה לתחבורה הציבורית טרם העליה על האוטובוס בדוכני העיתונים בשדה התעופה. 
    נסיעה במונית משדה התעופה לינטה לתחנת הרכבת המרכזית תעלה בסביבות ה-15 אירו.

    שדה תעופה נוסף המשרת את מילאנו הוא שדה התעופה ברגמו אוריו אל סריו (Bergamo Orio Al Serio). הנמל משרת טיסות פנים ארציות של חברת אליטליה וטיסות פנימיות ובינלאומיות של חברות Low-Cost.  אל נמל התעופה ניתן להגיע מתחנת הרכבת המרכזית של מילאנו על ידי אוטובוס ישיר היוצא מהתחנה כל חצי שעה עגולה, החל משבע בבוקר. מחיר הנסיעה הוא 6 אירו והיא אורכת כשעה.

    ונציה
    נמל התעופה מרקו פולו נמצא כ-12 ק"מ ממרכז ונציה. שיט ברחפת של חברת Alilaguna המקשרת בין שדה התעופה לעיר עולה כ-10 אירו. גם אוטובוסים של חברת ATVC מגיעים מנמל התעופה לפיאצלה רומא בנסיעה של 20 דקות שעולה 2.60 אירו. מפיאצלה רומא ניתן לקחת את קו אוטובוס הסירה 1 שעוצר לאחר תחנה אחת בתחנת הרכבת של ונציה. לשדה התעופה מגיעות גם טיסות צ'רטר מתל אביב.
     

    פיזה

    שדה התעופה גלילאו גאליליי נמצא כשני ק"מ מפיזה ומשרת טיסות בינלאומיות (גם טיסות מתל אביב) המגיעות לפירנצה ופיזה. מנמל התעופה מופעלות טיסות רבות בשיטת ה-LOW COST לרחבי אירופה. כדי להגיע משדה התעופה לפיזה סעו ברכבת אשר יוצאת מנמל התעופה לכיוון Firenze S.M.N. המחיר הוא אירו אחד וישנן כ-13 רכבות ביום. עקבו אחרי השלטים לתחנת הרכבת באולם הנוסעים היוצאים. ניתן לנסוע גם בקו מספר 3 של חברת CPT שעובר במרכז העיר פיזה. 
    אותה הרכבת מגיעה גם לתחנת Firenze S.M.N שהיא התחנה האחרונה של הקו. זוהי תחנת הרכבת המרכזית של פירנצה והנסיעה אליה אורכת כשעה ורבע. המחיר עומד על סביבות ה-10 אירו.

    פירנצה

    נמל התעופה אמריגו וספוצ'י ממוקם כארבעה ק"מ צפונית לפירנצה ומשרת  בעיקר טיסות פנים וטיסות אירופאיות של חברות התעופה "לופטהנזה", "אייר פרנס" ו"בריסל איירליינס".
    נמל התעופה מקושר לתחנת הרכבת המרכזית בעיר על ידי שירות אוטובוס היוצא פעם בחצי שעה החל מ-06:00 ועד 23:30. הנסיעה אורכת כ-20 דקות ומחיר כרטיס לנסיעה בודדת הוא כ-4 אירו.

    קטניה

    נמל התעופה של קטניה "פונטנה רוסה" נמצא כ-7 קילומטרים מדרום מערב למרכז העיר. בנמל התעופה נבנה בימים טרמינל בינלאומי חדיש אשר עם סיום בנייתו יהפוך את שדה התעופה למרכזי בסיציליה. סעו לנמל בשירות האוטובוסים המיוחד Alibus היוצא מהנמל אל תחנת הרכבת המרכזית במחיר 2.30 אירו.
     

    ורונה
    נמל התעופה ורונה-וילאפרנקה (Verona Villafranca) ממוקם 16 ק"מ מחוץ לעיר וניתן להגיע לתחנת הרכבת המרכזית של ורונה משדה התעופה באמצעות שירות אוטובוסים בנסיעה של 20 דקות במחיר 4.15 אירו. שירות האוטובוס יוצא מנמל התעופה ואליו פעמיים בשעה לערך.

    טורינו
    אל נמל התעופה של טורינו ניתן להגיע באוטובוס מתחנת הרכבת המרכזית של טורינו porta nuova זמן הנסיעה הוא 40 דק' ועלות הכרטיס היא 5 אירו כנ"ל לגבי הגעה מנמל התעופה לעיר.
    כמו כן ישנה רכבת המחברת את נמל התעופה עם תחנות הרכבת Dora ו – Madonna בעיר. אל תחנות אלו ניתן להגיע בקו האוטובוס 11 מתחנת הרכבת המרכזית porta nuova, זמן ההגעה ברכבת הוא 19דק' עלות הכרטיס לכיוון אחד היא 3 יורו, עלות כרטיס יומי 5.5 יורו.

    ג'נובה
    נמל התעופה של ג'נובה, נמל התעופה קריסטופורו קולומבו, הוא אחד מששת שדות התעופה המרכזיים של איטליה.הנמל ממוקם כ-6 ק"מ צפונית למרכז העיר ומשרת טיסות פנימיות ובינלאומיות רבות, בעיקר תוך אירופאיות. נמל התעופה הוא אחד המורכבים שנבנו באיטליה מכיוון שהוא נבנה כחצי אי מלאכותי שנמתח אל תוך הים על ידי מילוי הים באדמה.
    אל נמל התעופה ניתן להגיע על ידי שירות אוטובוסים (קו 100) של חברת התחבורה הציבורית המקומית AMT היוצא מתחנת הרכבת Brignole בפיאצה ורדי כל חצי שעה החל מ-05:30 ועד 22:30 כל חצי שעה עגולה. מחיר הנסיעה 3 אירו, אורכה כ-35 דקות והכרטיס בתוקף ל-24 שעות.

    פאלרמו

    שדה התעופה של פאלרמו "Punta Raisi" הוא נמל התעופה הגדול 
    ביותר בסציליה ומשרת את הטיסות המגיעות למרכז וצפון האי. 
    נמל התעופה ממוקם כ-15 ק"מ מערבית לעיר. נמל התעופה מקושר לרכבת התחתית של פאלרמו, כאשר זוהי תחנתה הראשונה. הרכבת התחתית יוצאת מהנמל פעם ב-30 דקות ומחברת את הנמל עד למרכז העיר. מחיר הנסיעה 4.50 אירו.
    בנוסף לכך, ניתן להשתמש בשירות האוטובוס המחבר את הנמל למרכז העיר. האוטובוס יוצא פעם בחצי שעה עגולה ומחירו 4.80 אירו. משך הנסיעה 50 דקות.
     

    קאליארי
    נמל התעופה של קאליארי הוא נמל התעופה המרכזי של סרדניה ומקשר את האי לשאר איטליה ואירופה על ידי טיסות יום יומיות למרבית היעדים החשובים באיטליה ובאירופה. אוטובוס מחבר את נמל התעופה למרכז העיר בנסיעה קצרה של כ-20 דקות. האוטובוס יוצא משדה התעופה פעמיים בשעה.

     
    בולוניה
    נמל התעופה של בולוניה "G. Marconi" הוא נמל התעופה השלישי בחשיבותו
    באיטליה ומשרת גם טיסות ליעדים ארוכי טווח כמו ניו יורק ובנגקוק. נמל התעופה ממוקם 6 ק"מ צפונית לעיר ומקושר לתחנת הרכבת המרכזית בעיר על ידי אוטובוס אשר יוצא משדה התעופה ומתחנת הרכבת כל 15-20 דקות, החל מהשעה 06:05 ועד 23:45.  כמו כן ישנם אוטובוסים ישירים מנמל התעופה לערים נוספות באיזור כמו מודנה וסיינה.

    נמלי ים

    איטליה היא חצי אי גדול במרכז הים התיכון, דבר שמאפשר לה לקיים שירות מעבורות ליעדים רבים ברחבי הים התיכון. בנוסף לכך, לאיטליה עצמה למעלה מ-60 איים, רובם מיושבים, אשר מחוברים ליבשת באמצעות קווי מעבורות רבים. קווי המעבורת מאפשרים נסיעה נוחה ויעילה במחירים נוחים, כאשר בדרך כלל ניתן להעמיס על המעבורת גם את הרכב האישי ובכך להמשיך לטייל ביעד הבא
    באמצעות הרכב.
    נמלי הים העיקריים למעבורות נוסעים הם: סבונה, ג'נובה, לה-ספציה, ליבורנו
    , פיומבינו, צ'יויטה וקיה, נאפולי, סלרנו, בארי, ברינדיזי, פסקארה, אנקונה, ונציה
    וטריאסטה.
    בסיציליה: פאלרמו, טרפני וקטניה.
    בסרדניה: קאליארי, אולביה ופונטו-טוראס.
    ישנן חברות ספנות רבות אשר מפעילות מעבורות בין הנמלים המוזכרים לבין עצמם ובין הנמלים לאיים השונים באיטליה וליעדים נוספים בחו"ל, בעיקר יוון, תורכיה, צרפת, ספרד, תוניסיה, קרואטיה, סרביה ואלבניה. 

    חברות תעופה
    איטליה היא מקום רביעי בעולם מבחינת מספר התיירים המגיעים אליה כל שנה. למעלה מ-60 מיליון תיירים מגיעים לארץ המגף לצרכי תיירות ונופש. כתוצאה ישירה מכך, בפני נוסע המבקש לטוס לאיטליה עומדות המון אפשרויות. בנוסף לכך, עם כ-500,000 ישראלים הטסים לאיטליה כל שנה, גם מישראל אפשרויות הטיסה לאיטליה הם רבות.
    כמו כן, איטליה היא מדינה גדולה, ארוכה (למעלה מ-1500 ק"מ) וצרה יחסית בנוסף לאיים הרבים שברשותה, דבר שהביא לכך שהתעופה הפנים מדינתית מפותחת מאוד וישנן מספר יחסית גדול של חברות תעופה אשר מפעילות טיסות רבות מדי יום בקוים הפנימיים.
    ולסיום, מהפכת טיסות ה-LOW COST לא פסחה על איטליה וכיום כמעט כל
    חברות הטיסות המוזלות הפועלות באירופה מפעילות טיסות יומיות לנמלי תעופה רבים באיטליה.

    הגעה מישראל
     
    חברת התעופה הלאומית של ישראל, אל-על, מפעילה טיסה יומית למילאנו מלפנסה ובחזרה וטיסה יומית לרומא לאונרדו דה-וינצ'י ובחזרה.
    חברת התעופה הלאומית של איטליה, אליטליה (Alitalia), מפעילה גם כן טיסה יומית אחת ממילאנו מלפנסה לתל-אביב ובחזרה וטיסה יומית מרומא לאונרדו דה-וינצ'י לתל-אביב ובחזרה.
    בחודשי הקיץ (יוני-אוקטובר) אלאיטליה מפעילה טיסה יומית נוספת בקו מילאנו-תל אביב ובחזרה.
    בנוסף לחברות הסדירות, מספר רב מאוד של חברות צ'רטר איטלקיות וחברות הצ'רטר הישראליות סאן-דור, ארקיע וישראייר מפעילות טיסות ליעדים שונים באיטליה בתקופות המבוקשות (חודשי הקיץ ותקופות החגים). בזמן עונת הסקי האיטלקית ניתן למצוא טיסות צ'רטר לנמל התעופה של טורינו.
    על מנת לקבל מידע ולרכוש כרטיסים לטיסות חברות הצ'רטר יש לפנות לסוכני נסיעות בארץ. חברות הצ'רטר השונות אינן מוכרות כרטיסים ישירות ללקוח וזאת בניגוד לחברות הסדירות. 
    באמצעות מרבית חברות התעופה הזרות האירופאיות הטסות לישראל ניתן לטוס מישראל לאיטליה ולהפך שלא בטיסה ישירה.
     
    טיסות פנים באיטליה וטיסות פנים אירופאיות
    כפי שצויין מעלה, שוק הטיסות הפנים ארציות באיטליה מפותח מאוד. חברות רבות מפעילות טיסות יומיות בין נמלי התעופה שצויינו בפרק "נמלי תעופה" ואף לנמלי תעופה רבים נוספים באיטליה.
    כמו כן, ישנן חברות רבות המציעות טיסות ליעדים שונים באירופה, גם בשיטת ה-LOW COST.
     
    טיסות בינלאומיות
    כמעט כל חברות התעופה הבינלאומיות (מצפון ודרום אמריקה, אפריקה, אסיה והפסיפיק)  מגיעות לאיטליה בטיסות ישירות מנמלי המוצא שלהן. 
    רוב הטיסות הבינלאומיות מגיע לנמלי התעופה מילאנו מלפנסה ורומא לאונרדו דה-וינצ'י ומקצתן מגיעה לנמלי התעופה של פיזה, ונציה ובולוניה. למידע נוסף יש להעזר באתרי האינטרנט של נמלי התעופה הללו כפי שצויין בפרק "נמלי תעופה".
    חברת אליטליה מפעילה צי של כ-200 מטוסים אשר מבצעים טיסות בינלאומיות יומיות ליעדים רבים בצפון ודרום אמריקה, אסיה ואפריקה. הטיסות יוצאות בעיקר משדות התעופה הראשיים ברומא ומילאנו אך גם משדות תעופה מרכזיים אחרים כמו ג'נובה, בולוניה, ונציה, פיזה ועוד.
    כל חברות התעופה הלאומיות האירופאיות ("לופטהנזה", "בריטיש איירוויס",
    "איר פראנס", "KLM", "איבריה", "סוויס" ועוד)  מגיעות ליעדים רבים באיטליה 
    (רוב שדות התעופה אשר הוזכרו בפרק "שדות תעופה") ודרך חיבורים בנמלי 
    האם של חברות אלו ניתן להגיע לכל שדה תעופה בנלאומי בעולם.
     
    מדריכי תחבורה ציבורית בערים השונות

    רומא

    מערכת התחבורה הציבורית של רומא מורכבת משלושה אמצעים: רכבת תחתית, חשמליות ואוטובסים אשר מופעלים על ידי חברת ATAC. 
    הרכבת התחתית היא האמצעי המהיר ביותר לנוע בעיר כאשר כיום היא בעלת שני קוים (Aו-B) בזמן שהקו השלישי (קו C) נמצא בשלבי בניה מתקדמים.
    התחבורה הציבורית עובדת מ-5:30 ועד 00:30 כשכרטיס אחד מקנה זכות נסיעה בכל האמצעים השונים.
    מחיר כרטיס בודד אירו אחד והוא תקף לשעה, כרטיס יומי 4 אירו, מנוי שבועי 16 אירו, מנוי חודשי 30 אירו ומנוי שנתי 230 אירו.
     
    מילאנו
    מערכת התחבורה הציבורית של מילאנו מורכבת גם כן מרכבת תחתית, חשמליות (טראם) ואוטובוסים אשר מופעלים על ידי חברת ATM.
    הרכבת התחתית במילאנו מורכבת מארבעה קוים: הקו האדום MM1, הקו הירוק MM2, הקו הצהוב MM3 והקו הכחול PASSANTE ולהם 87 תחנות ברחבי העיר. העבודות להקמת שני קוים נוספים החלו בקיץ 2005. גם במילאנו הרכבת התחתית היא האמצעי הנוח והמהיר ביותר.
    התחבורה הציבורית עובדת משעה 05:30 ועד 00:30 כאשר כרטיס אחד מקנה זכות שימוש בכל האמצעים השונים. מחיר כרטיס בודד אירו אחד והוא תקף ל-75 דקות מרגע הכרטוס. את הכרטיסים יש לכרטס בכניסה לתחנות הרכבת התחתית או בעליה לחשמליות ולאוטובוסים במכונת הכרטוס.
    מחיר כרטיס יומי 3 אירו, כרטיס שבועי 9 אירו, מנוי חודשי 30 אירו ומנוי שנתי 300 אירו.
     
    פאביה
    חברת Line מפעילה את קוי האוטובוס העירוניים אשר מקשרים את הרבעים השונים והיישובים הסמוכים למרכז פאביה. הנסיעה באוטובוסים היא חינם לסטודנטים הלומדים באוניברסיטת פאביה וכרוכה בהוצאת מנוי בתחילת שנת הלימודים במשרדי החברה. על המנוי יש לשלם תשלום חד פעמי של 10 אירו. 
    כרטיס רגיל עולה 0.95 אירו והוא תקף לשעה מרגע הכרטוס.
     
    טורינו
    חברת GTT מפעילה את רשת התחבורה הציבורית בעיר הכוללת חשמליות, אוטובוסים ובקרוב קו ראשון של רכבת תחתית.
    הכרטיס תקף לכל אמצעי התחבורה. מחיר כרטיס בודד 0.90 אירו ותקף ל-70 דקות מרגע הכרטוס. מחיר כרטיס יומי הוא 3 אירו, מנוי חודשי לסטודנט 16.50 אירו ומחיר חבילת 15 כרטיסים 12.50 אירו.
     
    בולוניה
    חברת ATC מפעילה את רשת האוטובוסים אשר מחברת את חלקי העיר השונים למרכזה.
    כרטיס עולה אירו אחד והוא תקף לשעה. כרטיס יומי עולה 3 אירו, מנוי סטודנט חודשי 24 אירו ומנוי סטודנט שנתי 192 אירו.
     
    פארמה
    חברת TEP מפעילה את רשת האוטובוסים בפארמה.
    מחיר כרטיס אחד עם תוקף לשעה הוא 0.90 אירו. מחיר מנוי חודשי 24 אירו, מחיר מנוי סמסטריאלי לסטודנטים 55 אירו ומחיר מנוי שנתי לסטודנטים 165 אירו.
     
    פאדובה
    חברת APS  מפעילה את רשת התחבורה הציבורית בפאדובה.
    מחיר כרטיס בעל תוקף לשעה 1 אירו. מחיר כרטיס שבועי לסטודנטים 6 אירו, מנוי חודשי לסטודנטים 20 אירו ומנוי שנתי לסטודנטים 160 אירו.
     
    ונציה
    חברת ACTV מפעילה את הופורטי, סירות האוטובוס המפורסמות של העיר המקשרות בין חלקי העיר והאיים השונים דרך התעלות המרכזיות. מחיר כרטיס בודד 3 אירו, כרטיס יומי 10 אירו, מנוי חודשי לסטודנטים 17 אירו, מנוי חודשי לסטודנטים תושבי האיים 8 אירו.

    ורונה

    חברת APTV מפעילה את רשת האוטובוסים העירונית המחברת בין חלקי העיר והיישובים הסמוכים למרכז ורונה. מחיר כרטיס בודד אירו אחד ומחיר מנוי חודשי לסטודנט הוא 16 אירו.
     
    פירנצה
    חברת ATAF מפעילה את רשת האטובוסים המחברת בין חלקי העיר והיישובים הסמוכים לה למרכז העיר ותחנות הרכבת השונות. בקרוב תחל בנייתה של חשמלית אשר במרכז העיר תעבור מתחת לאדמה לאורך הנהר.
     
    פיזה
    חברת CPT מפעילה את רשת האוטובוסים בעיר.
    מחיר כרטיס בודד עם תוקף שעה 0.85 אירו, עם תוקף לשעתיים 1.15 אירו ועם תוקף לארבעה שעות 1.45 אירו. מנוי חודשי לסטודנטים עולה 20.40 אירו ומנוי שנתי עולה 198.25 אירו.
     
    נאפולי
    התחבורה הציבורית בנאפולי מופעלת על ידי חברת CTP ומורכבת משני קוי רכבת תחתית. קו 1 (האדום) וקו 2 (Passante). בנוסף לכך פועל גם קו 3 בצורת רכבת עירונית ובקרוב יפתח גם קו 4 בתצורה דומה. מעבר לכך קייימת רשת האוטובוסים ושלוש קוי רכבל עירוניים המעלים את הנוסעים לחלקה הגבוה של העיר. התחבורה הציבורית עובדת מ-06:00 עד 23:00.
    מחיר כרטיס התקף ל-90 דקות הוא אירו אחד. מחיר כרטיס יומי הוא 3 אירו, כרטיס שבועי 9 אירו ומנוי חודשי 30 אירו.

    ג'נובה
    התחבורה הציבורית בג'נובה מורכבת מקו אחד של הרכבת התחתית ומרשת אוטובוסים אשר מחברת את חלקי העיר ותחנות הרכבת השונות. התחבורה הציבורית עובדת בין 05:45 ל- 24:00.
    מחיר כרטיס בודד התקף לכל אמצעי התחבורה, כולל רכבות בתחומי העיר, אירו אחד. כרטיס יומי עולה 3 אירו, כרטיס שבועי 10 אירו, מנוי חודשי 32 אירו ומנוי שנתי 285 אירו.
     
    סאסארי
    חברת ATP מפעילה את רשת האוטובוסים העירונית המורכבת מ-22 קוים.
    מחיר כרטיס בודד עם תוקף ל-90 דקות 0.80 אירו. מנוי חודשי לסטודנט עולה 15 אירו ומנוי שנתי לסטודנט עולה 120 אירו.
     
    מדריך הוצאת רישיון נהיגה באיטליה
    רישיונות הנהיגה באיטליה הם על פי התקינה האירופאית (המקובלת גם בארץ) שבו רישיון נהיגה לרכב פרטי מסחרי עד 4 טון ועד שבעה נוסעים מוגדר כרישיון נהיגה מקטגוריה B.רישיון נהיגה ישראלי אינו מוכר כרישיון בר המרה באיטליה, מה שאומר שבמידה וישראלי מעוניין לעשות רישיון נהיגה איטלקי, הוא לא יכול להמיר אותו ברישיון איטלקי. בעבר בין איטליה וישראל וישראל היה הסכם תחבורתי שאפשר לכל ישראלי להמיר את רישיונו הישראלי לרישיון נהיגה איטלקי. במהלך שנת 2001 ישראל ביטלה את ההסכם הנ"ל ולכן המצב הנוכחי שבו לא ניתן לבצע המרה. בינואר 2005 חודש ההסכם מצד המדינות, אך מסיבות בירוקרטיות כאלה ואחרות נכון ליום כתיבת המדריך לא ניתן לבצע המרה שכזו. יש לבדוק במשרדי התחבורה המקומיים את סטטוס ההמרה של רישיונות הנהיגה הישראלים במהלך 2006.

    החוק האיטלקי אומר, שעד שנה מיום רישום הרזידנצה ישראלי יכול לנהוג עם הרישיון הישראלי שלו. מרגע שעברה שנה יש צורך לעשות רישון איטלקי על מנת לנהוג ברכב באיטליה. על מנת להוציא רישיון נהיגה איטלקי יש צורך לבצע את הפעולות הבאות:

    1. לגשת למשרד התחבורה המקומי ולבקש את הטפסים הנדרשים לצורך הוצאת רישיון נהיגה.

    2. משרד התחבורה ייתן שלושה טפסים לתשלום בבנק הדואר (14.95 אירו כל אחד), הצהרה שיש למלא ואליה להצמיד אישור רפואי מטעם רופא תחבורתי שאליו אפשר להגיע דרך קופת החולים המקומית.

    3. לאחר החזרת הטפסים מלאים ומשולמים עם 4 תמונות פספורט מוצמדות וצילום של הפרמסו למשרד התחבורה ייקבע לך תור למבחן תאוריה. מבחן התאוריה הוא מבחן אמריקאי אך לעיתים לזרים משרד התחבורה נותן להבחן בע"פ. יש לבדוק את הנושא מול הפקיד במשרד.

    4. לאחר מעבר מבחן התאוריה יינתן אישור שבאמצעותו ניגשים לבית ספר לנהיגה כלשהוא ומבקשים לרכוש "Pachetto Esame". זוהי חבילה למבחן נהיגה אשר
    | כוללת שיעור נהיגה אחד טרם המבחן ואת מבחן הטסט עצמו.

    5. לאחר מעבר הטסט בהצלחה רישיון הנהיגה בדרך כלל יינתן במקום.
    שימו לב שבמקרה של כשלון בטסט יהיה צורך לרכוש "חבילת מבחן" נוספת. 

    אפשרות נוספת לעבור את תהליך הוצאת רישיון הנהיגה היא להירשם מראש לבית ספר לנהיגה ולהעביר את כל תהליך הרישום דרכם. יש לקחת בחשבון שמדובר בהליך יקר הרבה יותר מכיוון שרק הרישום לבית הספר עולה בסביבות ה-200 אירו. האמונה הרווחת אומרת שלבתי הספר יש נטיה להעביר יותר תלמידים שהעבירו את כל התהליך דרכם מאשר את אלה שקנו רק חבילת המבחן.
    לשיקולכם.  

    השאירו פרטים והיועצים המומחים של קמפוס יחזרו אליכם בהקדם